چه كساني منتظر واقعي ظهور امام زمان ( عج) هستند؟
رضا سلطان زاده
مدير مسئول آیینه یزد
«بخش نخست»

معمولاً روزنامه و نشريه‌اي كه در اين مملكت به چاپ مي‌رسد به مناسبت فرا رسيدن نيمه شعبان المعظم سالروز ولادت با سعادت حضرت قائم (عج) مطلبي يامقاله‌اي مي‌نويسد يا با درج و نقل سخني از علما و بزرگان حوزه پيرامون شخصيت آن بزرگوار نظر خوانندگان و مخاطبانش را جلب مي‌نمايد يا به يكي از مصاديق بيش از 60 آيه از آيات شريفه قرآن كه عده‌اي از مفسران عالي مقام شيعه و سني به ظهور امام موعود(عج) تطبيق داده‌اند اشاره مي‌كند.


نگارنده در نظر دارد گوشه‌اي از آنچه در چند دهه اخير همراه با عموم مردم شاهد آن بوده‌ايم بازگو و اين پرسش را مطرح نمايد: چه كساني منتظر واقعي ظهور حضرت ولي عصر(عج) هستند؟


-كسي كه انواع و اقسام ميوه‌ها و غذاها را در سفره خود آماده مي‌كند اما در گوشه و كنار كوچه و محله سكونت وي چه بسا افرادي يافت مي‌شوند كه براي سير كردن يك وعده شكم خود به تكه ناني محتاج هستند و طبق اعلام بعضي از گويندگان و روحانيون در سيماي جمهوري اسلامي ايران زناني هستند كه براي رفع گرسنگي يا امرار معاش و گذران زندگي خود كه در واقع ذلت و مردن تدريجي است به تن فروشي روي مي‌آورند!!


- فردي كه براي فرزند خود بهترين امكانات آموزشي را فراهم مي‌كند با استفاده از وسايل نقليه شخصي و يا دولتي آنان را به محل تحصيل مي‌فرستد. بيش از حقوق ماهيانه يك كارگر در ماه پول تو جيبي به آنها مي‌دهد ميليونها تومان به حساب سپرده عزيزان ذخيره مي‌كند، معلمان سرخانه همراه با مربي كامپيوتر، شنا، اسب سواري و...... به تعليم و تربيت آقازاده مي‌پردازند، اما چه بسيار دانش آموزاني كه از امكانات معمولي تحصيلي بي‌بهره‌اند و لباس و پوشش مناسبي ندارند كه در فصل‌هاي مختلف خود را به مدرسه برسانند.


-كسي كه انواع و اقسام لباس‌ها و وسايل زندگي براي پسر و دختر خود خريداري مي‌كند اما در كوچه و محله شهرش ژنده‌پوشاني مي‌بيند كه با لباس‌هاي مندرس يا با دم پايي پاره در سر چهارراهها تكدي‌گري مي‌كنند.


-انساني كه نه تنها خود و خانواده‌اش در باغ و ويلاي چند صدمتري زندگي مي‌كنند بلكه مالك و صاحب آپارتمان و خانه‌هاي ويلايي ديگر هم هست اما گاه مشاهده مي‌شود وكيل مبرزي به ‌كار مي‌گيرد تا از حق قانوني خود استفاده كند و با طرح شكايت در دادگاه حتي فرصتي چند ماهه به مستاجر خود نمي‌دهد تا به علت ديركرد و عدم پرداخت اجاره به موقع هر چه زودتر اثاث و اسباب مستاجر بي‌خانمان را با چند سر عائله به كوچه و خيابان بريزد.


-شخصي كه برنامه‌ريزي مي‌كند نه تنها موقع مريضي بلكه چند ماه يك بار به كلينيك‌هاي داخل و خارج كشور مراجعه نمايد كه از خود و همسر و فرزندانش معاينات پزشكي به عمل آورند مبادا مرضي بر وجودشان عارض شده يا بشود، اما مي‌بيند جلو بيمارستانها و درمانگاه‌هاي دولتي همهمه و غلغله است و چه بسيار نيازمنداني كه امكان مراجعه به پزشكان عمومي هم ندارند و از دريافت و به دست آوردن ساده‌ترين دارو براي درمان بيماري خود و استفاد از حداقل امكانات بهداشتي بي‌بهره‌اند.


-حاج آقا و حاجيه خانمي كه در عروسي دختر و پسرشان كه براي تبرك و تيمن زندگي سعادتمندانه قبلاً پس از خطبه عقد خواندن آنان را روانه مكه معظمه، ‌مدينه منوره، يا سوريه يا عتبات عاليات نموده‌اند و اكنون هنگام بازگشت بادسته گل‌هاي فراوان و ستوني از ماشين‌هاي خانواده و فاميل و گاه عده‌اي از نان به نرخ روز خورها به استقبال آنان مي‌روند. خانم و آقاي فيلم برداري هم تا كمر از شيشه اتومبيل بيرون آمده و خود را انگار بين هوا و زمين معلق نموده كه فيلم‌هايي با كيفيت مناسب به يادگار و ماندگار بماند.


بعد هم نه يك دست يا چند دست بلكه آنطور كه بارها شنيده‌ايم دهها دست لباس، سرويس چيني، جواهرات و انواع و اقسام وسايل و يخچال و فريزر البته با مارك خارجي با عبور دادن همه اين‌ها زير قرآن مجيد آن‌هم به گونه‌اي كه در برابر ديدگان مردم و همسايگان به نمايش ‌گذاشته مي‌شود.


در يكي از هتل‌ها و تالارها و رستوران‌ها آن‌هم نه براي هر نفر يك دست غذا بلكه با چندين نوع غذا كه اكثريت ساكنان شهر حتي از اسم بردن غذاهاي رنگارنگ عاجزند در يك شب دهها ميليون تومان هزينه مي‌كنند اما مي‌بينند يا مي‌شنوند افراد آبرومندي چند دختر بزرگ را در خانه نگه داشته‌اند و چه بسا خواستگار هم مي‌آيد، و به بهانه‌هايي او را رد مي‌كنند اما واقعيت اين است كه امكان خريد مختصر جهيزيه را ندارند.


- ثروتمندي كه در پاركينگ محل سكونتش به تعداد افراد خانواده‌ماشين و وسيله نقيله سواري پارك نموده تا آقا و خانم و فرزندان هر يك بتوانند بدون مزاحمت ديگران و با خيال راحت به محل كار يا به گردش و تفريح بروند اما هنگامي كه وارد كوچه مي‌شوند موتورسواري را مي‌بينند كه خود و همسر و 3 فرزندش سوار بر يك موتورسيكلت در حال عبور هستند و براي ديدار فاميل و يا فاتحه‌خواني برمزار گذشتگانشان 5 نفري سوار بر يك موتور به مقصد مي‌روند و مانع سرعت سرسام‌آور وي در خيابان هستند آنگاه اخم مي‌كند و زيرلب مي‌گويد:.....


روحاني و طلبه‌اي كه هر روز و هفته از اين مجلس به آن مجلس براي گذران زندگي خود و خانواده‌اش منبر مي‌رود اما سرمايه‌دار و كارخانه‌داري در ييلاق و قشلاق از مداح و گوينده‌اي دعوت مي‌كند كه بايد براي يك ساعت سخنراني و وعظ و مداحي گاه تا بيش از يك ميليون تومان هزينه كند.


شگفت آنكه كسي هم علناً‌و رسماً اعتراض نمي‌كند و نمي‌پرسد بر پايي اينگونه جلسات در چه حد توانسته است مردم آن منطقه و محل را بيش از گذشته هدايت كند در 30- 20 ساله اخير آيا بررسي شده است كه با برپايي جلساتي آنچناني آمار جرم و جنايت كم تر شده؟


آيا بازار به سمت بيشتر اسلامي شدن گام برداشته و به آنچه كه بزرگان دين در مكاسب براي ما تدوين نموده‌اند جامه عمل ‌پوشانده‌ايم؟ آيا فرزندانمان كه به سن تكليف مي‌رسند آن طور كه مورد انتظار است به تقليد از مرجع تقليد خود مي‌پردازند؟


روزنامه‌نگاري كه در جلسه‌اي در حضور مامور اجرايي دولت نشسته و مي‌داند گزارش‌هاي ارائه شده از سوي وي صحيح نيست اما درد دل مردم را بازگو نمي‌كند، جرات اظهار نظر يا نوشتن و گفتن حقايق را ندارد خود سانسوري مي‌كند و واقعيت‌ها را بازگو نمي‌نمايد.


يا عالم و امام جماعتي كه كار به خير و شر جامعه ندارد، تدريس مي‌كند نماز جماعت بر پا مي‌دارد اما امر به معروف و نهي ازمنكر نمي‌كند آيا اين عده و امثال آنان در رديف منتظران واقعي ظهور آقا امام زمان(عج)‌هستند؟ نويسنده در اين مقاله قصد نقد كارهاي دولت، حزب و گروه خاصي را ندارد تنها داستاني را در جامعه‌اي كه در آن زندگي مي‌كنيم روايت مي‌كند.


گذشته از آنچه درباره كارگزاران دولت موقت اولين رييس‌جمهور و عدم كفايت سياسي و فرار وي گفته مي‌شود روساي جمهور دوران 16 ساله، نخست وزير دوران 8 ساله دفاع مقدس، روساي مجلس شوراي اسلامي در چند دوره تعدادي از وزراء، نمايندگان مقامات اجرايي، فعالان سياسي يا متهم به انواع خلاف‌ها و كارهاي غيرقانوني هستند يا در زندان نگهداري مي‌شوند عده‌اي هم با لطايف الحيل از مملكت خارج شده و يا فرار كرده‌اند اخيراً ‌نيز عده‌اي با اتهاماتي موسوم به جريان انحرافي روبرو هستند تني چند از سمت خود بركنار و يا زنداني شده‌اند بارها اعلام گرديده ليست اسامي مفسدان اقتصادي و سوء استفاده كنندگان مالي موجود است.


آيا در اين جامعه در دو سه دهه اخير در جهت اصلاح طلبي به معناي آنچه كه در اخبار و احاديث مربوط به آخرالزمان بدان اشاره شده گام برداشته‌اند كه عملكرد آنان نشانگر اين معني باشد كه عموماً از منتظران واقعي هستند؟ يا تا رسيدن به نقطه مطلوب زياد فاصله داريم؟


جامعه‌اي كه در زندان‌هاي آن بيش از 3 برابر ظرفيت و امكانات رفاهي موجود زنداني وجود دارد، ميليون‌ها معتاد در آن به سرمي‌برند، هزاران نفر زن خياباني فقط در تهران هستند، ميليون‌ها نفر در فقر زندگي مي‌كنند. 125000 نفر در سال 1389 دست به سرقت زده‌اند. بعضي بيماران را دركنار جاده رها مي‌كنند و 14 بيمارستان از پذيرش يك مجروح 20ساله خودداري مي‌نمايند.


فجايع، جنايت‌ها، قتل‌ها، دزدي‌ها، تجاوزها، گروگان‌گيري‌ها، آدم ربايي‌ها و ناهنجاري‌ها كه بعضاً در گوشه و كنار اين مرز و بوم اتفاق مي‌افتد سبب نگراني هر انسان منصف با هر دين و مذهب و مسلك مي‌شود آيا اين جامعه به سوي ظهور نزديك مي‌شود؟


حجت الاسلام والمسلمين دكترحسن روحاني قبل از انقلاب هم به يزد مي‌آمد و منبر مي‌رفت در سفري كه در اوائل پيروزي انقلاب به يزد داشت براي ملاقات آيت ا.. شهيدصدوقي به منزل ايشان آمد و در همان هنگام زني (از گروه مجاهدين) كه براي تبليغ و سخنراني به شهرها سفر مي‌كرد به يزد آمده بود بنا به دستور حضرت آيت ا... صدوقي، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني و چند نفر از جمله نويسنده اين سطور به ديدن آن زن‌رفتيم. تمام مطالب رد و بدل شده در آن جلسه را دقيقاً به ياد ندارم اما بحث اصلي پيرامون خواست امام (ره)، مردم، تشكيل حكومت اسلامي بر پايه دستورات عاليه اسلام و الگوگيري از حكومت مولاي متقيان بود و اين كه يزد جايي براي حضور و تبليغ جريان التقاطي‌نمي‌باشد. به ذهن حقير و ديگر حاضران در آن جلسه‌ي گفتگو و مناظره خطور نمي‌كرد كه 32 سال بعد حسن روحاني در مراسم هفتم فقيدسعيد حجت‌الاسلام والمسلمين محمدعلي صدوقي در يزد منبر برود و در بين مطالب و سخنان خود از جن‌گيري و رمالي و دعانويسي و رياضت بعضي از دولتمردان يا منسوبان و وابستگان آنها بگويد و از سي‌دي‌ظهور و شبيه‌سازي‌هايي كه عده‌اي به عمل آورده‌اند و با سوء استفاده از بيت‌المال در جهت منافع و خواسته‌هاي خود اقدام كرده‌اند انتقاد و داستاني تعريف كند كه دل هر معتقد به جمهوري اسلامي را به درد مي‌آورد.


آن گاه كه اظهار داشت عده‌اي نشسته بودند تا پيرامون موضوعي بحث و بررسي كنند، اداره كننده جلسه جهت صندلي خود را تغيير مي‌دهد و رو به ديوار و پشت به حاضران روي صندلي مي‌نشيند و بعد از مدت كمي صورت خود را بر‌مي‌گرداند و خطاب به حاضران مي‌گويد: نظر«آقا» اين است يا اينكه بايد اين گونه عمل شود!!


در شماره آينده با بيان آيات و رواياتي صفات منتظران ظهور درج و از وجود تقوي پيشگان و مومناني كه حضورشان در ميان مردم سبب خير و بركت خواهد بود مواردي مطرح مي‌گردد.




  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا